Vitamina C este un nutrient esențial vieții, solubil în apă, implicat în producția de glucocorticosteroizi și de anumiți neurotransmițători (substanțe care permit transmisia influxului nervos), în metabolismul glucozei, al colagenului, al acidului folic și al anumitor aminoacizi, în neutralizarea radicalilor liberi și a nitrozaminelor, în reacții imunologice, care facilitează absorbția fierului la nivelul tubului digestiv.

Nevoia de a include plante proaspete sau carne crudă în alimentație pentru a preveni bolile a fost cunoscută încă din antichitate. Popoarele native care trăiau în zonele marginale au adăugat aceasta în știința medicinei lor. De exemplu, infuzia de ace de molid era utilizată în zonele temperate, sau de frunze ale copacilor rezistenți la secetă din zonele deșertice. În 1536, exploratorul francez Jacques Cartier, studiind fluviul Sf. Laurențiu, a folosit cunoștințele localnicilor pentru a salva viețile echipajului său, care murea de scorbut. A fiert ace de tuia pentru a face ceai, care, s-a dovedit mai târziu, conținea 50 mg de vitamina C la 100 grame.

În expediția din 1497 condusă de Vasco de Gama, efectele curative ale citricelor erau deja cunoscute. Portughezii au plantat pomi fructiferi și alte plante comestibile în insula Sfânta Elena, pe atunci un important punct de oprire în călătoriile de întoarcere din Asia, pentru ca suferinzii de scorbut, dar și de alte afecțiuni, să se poată reface.

Fructele citrice (lămâie verde, lămâie, portocală, grepfrut), tomatele și cartofii sunt surse comune și foarte bune de vitamina C. Alte alimente care sunt bune surse de vitamina C includ papaya, broccoli, varză de Bruxelles, coacăze, căpșuni, conopidă, spanac, pepene galben și kiwi. De asemenea, merișoarele și ardeii iuți sunt surse bogate în vitamina C.

Cantitatea de vitamina C din alimente provenite din plante depind de:

  • varietatea exactă a plantei,
  • condițiile solului
  • climatul în care s-a dezvoltat,
  • perioada de timp dintre recoltare și consumare,
  • condițiile de păstrare,
  • metoda de preparare. Gătitul în general, se presupune, distruge vitamina C - vedeți secțiunea despre Prepararea alimentelor.

Cum să sărbătorim Ziua Vitaminei C

Cea mai bună modalitate de a sărbători Ziua Vitaminei C este să rămâi sănătos, iar această vitamină te poate ajuta în privința aceasta!

Vitamina C este necesară pentru o bună stare de sănătate și bunăstare generală, dar adevărul nefericit este că nu toată lumea are timpul să acorde o atenție deosebită asupra a ceea ce mănâncă și cât de multe grame sau miligrame de substanță consumă zilnic. Creșterea drastică a popularității preparatelor la microunde a determinat o dietă mult mai puțin sănătoasă a oamenilor în ultimii ani, precum și faptul că mulți oameni lucrează mai mult timp decât oricând și nu au timp sau energie să gătească pentru ei și pentru familiile lor o masă bine echilibrată, în fiecare zi.

Profitați de Ziua Vitaminei C pentru a vă face corpului vostru o mare favoare!

Sfaturile, articolele si orice alte informatii din domeniul farmacie / sanatate publicate pe minifarmonline.ro au scop pur informativ si strict educational. Ele nu pot inlocui, sub nicio forma, consultul medical direct si nici diagnosticul stabilit in urma investigatiilor si analizelor medicale de specialitate. Inainte de a lua orice decizie referitoare la sanatatea ta, iti recomandam sa consulti medicul de familie sau medicul specialist.